pondělí 9. září 2013

Hodina chemie, tentokráte o hořčíku

Ahoj!:)
Tak si při pondělním večeru dáme trochu chemie, co říkáte? Inspiraci k dnešnímu počtení jsem vzala hlavně ve svém životě, respektive ve svých zdravotních potížích. Už delší dobu mě trápily křeče. Noční křeče do nohou, které mě okamžitě probraly a byla to taková bolest, že jsem nohy musela pořádně protáhnout, abych se křeče zbavila. Taky mě trápila svalová únava. Totiž...Ne, že bych předváděla extrémní sportovní výkony, ale v současnosti cvičím pravidelněji. Vždycky mi při těchto problémech stačilo pít Magnesii (ehm,toto není reklama) a potíže odezněly. Ale tentokrát jsem se na hořčík a jeho problematiku zaměřila více.
Tak tedy pojďme na to:
Hořčík (latinsky magnesium) je také často přezdíván "prvek života". Proč? Je nepostradatelný pro život většiny tvorů na zemi. Hraje klíčovou úlohu ve více než 300 enzymatických reakcích v lidském metabolismu. Vyskytuje se především uvnitř buňky, po draslíku se tak řadí na druhé místo nejčastěji zastoupených minerálních látek uvnitř buněk. Pomáhá udržovat normální funkčnost svalů a nervů, udržuje stabilní srdeční rytmus, zdravý imunitní systém a v neposlední řadě také zdravé kosti a zuby.
Denně potřebujeme asi 300 mg hořčíku. Tato dávka je ale jen orientační. Více potřebujeme třeba při fyzické zátěži, stresu, v těhotenství a při kojení, pokud jsme diabetici, kardiaci a podobně. Z denní doporučené dávky však vstřebáme za běžných fyziologických okolností pouze jednu třetinu. Ale pozor: Neplatí, že čím vyšší dávka, tím vyšší vstřebávání. Vstřebávání hořčíku brání nadměrná konzumace alkoholu a kofeinu. Nepřítelem je též antikoncepce.  
Mezi projevy nedostatku (a tady zbystřete!) patří: rychlá únava, bolesti hlavy, problémy s koncentrací, nespavost a ranní únava, větší náchylnost ke stresu a depresím, bušení srdce, třes víček, svalové křeče, třes, záškuby, padání vlasů, lámavé nehty a vlasy..Nepoznáváte se v tom?
Mezi zdroje hořčíku patří: ořechy, semena, sojové boby, listová zelenina, celozrnné pečivo, luštěniny, špenát, banány a pomeranče.
Všechno tohle konzumuju víc než hojně, tak jsem nechápala, v čem je problém. Dnes jsem v novinách narazila na článek, který vše z velké části vysvětluje. Fakultní nemocnice v Hradci Králové a Karlova Univerzita provedly společný výzkum, podle kterého se ukázalo, že nedostatkem hořčíku trpí až třetina Čechů. Podle něj hořčík v těle chybí kvůli nešetrnému pěstování rostlin-chemická hnojiva snižují schopnost rostlin přijímat minerály z půdy. Dalším problémem v České republice je nadměrná konzumace tuků a jednoduchých cukrů. Hořčík je kvůli tomu vázaný ve střevech a nemůže se tak vstřebávat do krve. Tento názor akorát potvrzuje moji domněnku, že dnes je skutečně těžké pokrýt denní potřebu vitamínů a minerálních látek, a to i pestrým vyváženým jídelníčkem. Bez potravních doplňků se v mnohých případech prostě neobejdeme.

A moje řešení? Koupila jsem si hořčíkové tablety společně s vitamínem B6, který urychluje vstřebávání hořčíku. Po deseti dnech užívání cítím rozdíl, v noci se vyspím bez křečí a necítím žádné svalové problémy. V poslední době jsem pociťovala i větší únavu a nesoustředěnost. Ačkoliv jsem to přičítala počasí, mám pocit, že i u tohoto došlo ke zlepšení. 



Tyhle "hodiny chemie" bych chtěla na blogu zavést pravidelněji, neboť i pro mě je to opáčko do školy:) Je něco, co by vás zajímalo a chtěli si o tom přečíst?

21 komentářů:

  1. Zajímavý článek. :) Mě zase na křeče hodně pomohlo cvičení, jelikož dřív jsem se nehýbala vůbec. Křeče mě trápily skoro každou noc a bylo to nesnesitelné. :/ Ale teď už pohoda a snad jsem to nezakřikla! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju!:) Vidíš,to je super,že sis našla svoji cestu;)

      Vymazat
  2. Tu noční křeč do nohy , respektivě do lýtka moc dobře znám :D To je největší zlo :D Super přínosný článek. Možná pro nějaké tablety taky zajdu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ajajaaj,přesně..Do lýtka!:) Díky moc za zpětnou vazbu,aspoň už mám nápad na další článek:) Ty tablety zkus,já mám pocit,že pomáhají..

      Vymazat
    2. Mohla bych se zeptat, co přesně studuješ za obor a na jaké fakultě? Chtěla bych studovat asi podobný obor, jako máš ty (co tak odhaduji) a tak by mě to zajímalo. Pokud o tom nechceš psát tady, tak mi prosím napiš na mail cristineor@gmail.com
      Moc děkuji :))

      Vymazat
    3. Napíšu ti o tom víc do mailu;)

      Vymazat
    4. Ahoj, omlouvám se, ale teď až mi došlo (no jo, někrteré věci mi dochází pomaleji :D) že jsem zu napsala špatný mail. Kdybys mi to prosím přeposlala na cristineor01@gmail.com tak bych ti byla moc vděčná. :)

      Vymazat
  3. Asi před týdnem jsem si koupila tabletky hořčíku - kvůli únavě a stresu. Tak uvidíme, jaké budou výsledky ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U mě to bylo částečně taky kvůli tomu-nemám teď moc super období. A musím říct,že se cítím líp:) Tak snad se výsledky dostaví brzo i u tebe!;)

      Vymazat
  4. Nevěděla jsem ani třetinu :O Budu jíst víc pomerančů :O :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fakt hodně těžké pokrýt tu denní dávku,zvlášť v dnešních podmínkách. Takže nevím,jestli pomeranče pomůžou:)))

      Vymazat
  5. Super informace, díky za ně!:)) poslední dobou mi strašně padají vlasy, tak si hořčík zkusím koupit v nějakých těch pilulích, třeba to pomůže:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju,takové chvály..!:) Zkus to..I tohle může být příčina padání vlasů.

      Vymazat
  6. Mĕ kdysi nic nepomohlo, až vyloučení mléčných výrobků zabralo a křeče přestaly. Pomĕr mezi vápníkem a hořčíkem mi to způsoboval, mĕla jsem v tĕle hodnĕ vápníku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyjo,to je zajímavé!:) Snad neznám nikoho,kdo by měl moc vápníku. Většina lidí má opačný problém. Tak hlavně,že jsi nakonec zjistila příčinu:)

      Vymazat
    2. Bohužel mnoho lidí má přemíru vápníku a ten se pak v tĕle chová paradoxnĕ obràcenĕ. Lidský tĕlo potřebuje jen nĕco mezi 800 -1000mg.

      Vymazat
    3. Z mojí zkušenosti je docela těžké nacpat denně do jídelníčku 1000 mg vápníku. Zvlášť když klientům píšu redukční diety. A taky se to nedá zobecňovat..Třeba holky léčící se z anorexie potřebují více,než je těch 1000 mg.
      Já se teda u nikoho s přemírou vápníku nesetkala,ale co není,může být:)

      Vymazat
    4. Ono je ho spousta i v zeleninĕ a ve vodĕ, to bĕžnĕ výživáři nepočítají, berou jen z nĕkterých zdrojů jako smĕrodatný. Je jasnÿ, že u holk a kluků s anorexií se staví jídelníčky jinak, nezobecňuji to, píšu o bĕžné populaci.:-)

      Vymazat
  7. Ano, přidávej! :) Třeba draslík. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tip,draslík bude příště;)

      Vymazat
  8. Ahoj, prosím nemáš tip na stránku o výživě v angličtině?

    OdpovědětVymazat